اخبار داخلی, مصاحبه
شماره: 3807
1392/07/23 - 09:29
علائم توده های کلیوی در مراحل پیشرفته ظاهر می شود

یک جراح کلیه و مجاری ادرار گفت: توده هایی که در کلیه ایجاد می شود می توانند توده های بدخیم (سرطان) ، توده های خوش خیم و یا کیست باشند که همه در داخل کلیه حفره ایجاد می کنند. این توده ها در مراحل اولیه هیچگونه علائمی ندارند و تنها علائمشان در مراحل پیشرفته ظاهر می شود.

دکتر عباس بصیری در این باره به خبرنگار بنیان افزود: پزشک متخصص با روش های تشخیصی و تصویربرداری نوع این توده ها را از یکدیگر تفکیک می کند و براساس نوع آنها اقدامات درمانی صورت می گیرد.
 وی با تاکید بر اینکه افراد باید هر دو سال یک بار برای اطمینان از سلامت کلیه شان سونوگرافی انجام دهند، خاطر نشان کرد: سونوگرافی و چکاب های روتین به پیدا کردن تومورها و توده ها کمک می کند و باعث می شود تا از پیشرفت بیماری جلوگیری شود.
او اضافه کرد: علائم توده های کلیوی با درد پهلو، دیدن خون در ادرار و حالت تهوع و استفراغ ظاهر می شود البته این علائم در مراحل پیشرفته بیماری است و زمانی بیمار با این علائم مواجه می شود که توده بزرگ شده است. 
این فوق تخصص اندویورولوژی ادامه داد: درمان این توده ها برحسب نوعشان متفاوت است. امروزه با لاپاروسکوپی تومورهای کلیه تخلیه می شوند و در مواقع نادری که پزشک با تومورهای بزرگ مواجه می شود جراحی باز را انتخاب می کند . البته در مواقعی که تومور به نواحی اطرافش کمتر منتشر شده باشد می توان از داروهای کمکی هم استفاده کرد .
وی تصریح کرد: سرطان کلیه تومورهای توپری هستند که مایعی داخل آنها نیست. این توده های بدخیم را با برداشتن کلیه در مراحل پیشرفته و یا برداشتن قسمتی از کلیه در مراحل اولیه می توان درمان کرد. اما اگر توده خوش خیم باشد برداشتن توده و بافت اطراف آن کافی است و معمولا کلیه نگه داشته می شود. 
بصیری در خاتمه اضافه کرد: پیشرفت های کشورمان در جراحی کلیه، در صدر آمارهای جهانی است و تکنیک های درمانی سنگ های کلیه که از طریق پوست و بدون انجام شکاف صورت می گیرد از سال 1371 در ایران انجام می شود و در این روش از طریق برشی دو سانتیمتری روی پوست در ناحیه پهلو، سنگ بزرگ کلیه خرد شده و خارج می شود. 
پایان مطلب/
 
©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved